עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

22.9.08

חתול או חתולה

יחיד או רבים, תמיד הופיעו החתולים בשם עצם יחד נקבה, "החתולה", שניקזה אליה כמדומה את תמצית השטניות של חיה זו (רונית מטלון, קול צעדינו, עמ' 60) [על כלבים, ראו כאן]

לבעל החיים ששמו המדעי Felis catus קוראים בעברית חתול. אלא שהעברית מבדילה בין זכר לנקבה, ולכן יש חתולים ויש חתולות. בדרך כלל המין הגנרי בעברית הוא זכר, אך במקרה של החתולים רבים מתעקשים לכנות בעל חיים חתולי גנרי בשם חתולה מבלי לפשפש קודם אי שם מתחת לזנב. אלא שבכך לא תם העניין. האם מדובר בחתולה או בחתולה, דהיינו היכן ההטעמה? בכך עוסק הסקר הבא.

יש האומרים שמדובר בתופעה ירושלמית (בתור ירושלמי, מהיכן לי לדעת איך מדברים עברית בורים ועמי ארצות משאר הישובים בארץ?). לדיונים מלומדים ופחות מלומדים ראו את הקישורים הבאים - אך אנא: ענו על הסקר לפני קריאת הדיונים הללו!

מילים דיגטליות: המין השלישי.
ירושלמית מדוברת.
העיר היחידה שיש בה רק חתולות

תוויות: , , , ,

4 תגובות

Anonymous אנונימי כתב

בשביל הירושלמים החתול הוא ללא ספק "חתולה", במילרע מארץ המילרעים. מקור אפשרי הוא אולי הגרמנית, בה גם לכל שם עצם יש זהות מגדרית, והחתולה היא שם עצם נקבי (לעומת הכלב הזכר, למשל).

9:29 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

אכן חתול בשק. אגב חתול בשק אינו מתייחס בהכרח לחתול (בעל החיים) אלא לכל מה שהוא חתול (מחותל) ונמצא בשק כך שאין לדעת מה טיבו מראש. שנה טובה לכל.

1:05 אחה״צ  
Anonymous אביתר כתב

אוטו, נדמה לי שאתה ועוד מספר אנשים נוספים שענו על הסקר מבלבלים בין מלעיל למלרע. ההטעמה הירושלמית המדגישה את ההברה "תו" במלה "חתולה" היא הטעמת מלעיל, משום שההברה המודגשת היא ההברה שלפני האחרונה.

2:44 אחה״צ  
Blogger Countries כתב

אני אוהב ממש חתולים

9:42 לפנה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home