עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

28.9.09

לא יועיל, לא יזיק

השנה נתקלתי באיחול משונה משהו לקראת יום כיפור, שלא זכור לי שראיתי בעבר. ראיתי את האיחול המשונה הזה במספר מקומות השנה, ואני תוהה האם מדובר בתופעה חדשה, או שמא באיחול מוכר שאני לא שמתי לב אליו עד היום. כוונתי לאיחול "צום קל ומועיל", או איחולים אחרים לקראת הצום, שמוזכרת בהם היעילות של הצום. אני לא בטוח אם הכוונה היא להצלחה אצל בורא עולם, או לתועלת דיאטטית, אבל הניסוחים הללו צרמו את אוזניי.

מי יכול להאיר את עינינו?

תוויות: , , , , ,

14 תגובות

Anonymous אנונימי כתב

למען האמת האיחול הזה נמצא בשטח כבר כמה שנים, מהרגע שמישהו החליט שצום קל סתם מאבד ממשמעותו לזיכוך נפש האדם.

7:15 לפנה״צ  
Blogger אהוד כתב

אבל "קל ומועיל" זה כבר ממש חזירות, לא?

7:46 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

האיחול "צום מועיל" אכן קיים ושומעים אותו הרבה. מועיל כאן הוא במובן "משמעותי". זהו איחול קלאסי לחילוני החי ומתפקד בסביבה מסורתית.

6:21 אחה״צ  
Blogger Unknown כתב

זה סתם נסיון להמנע מהקלה בקושי הרצוי שבצום.
שאלתי פעם כמה מאחלים כאלה, וזו תשובתם...

6:23 אחה״צ  
Blogger אהוד כתב

"זהו איחול קלאסי לחילוני החי ומתפקד בסביבה מסורתית." - את זה לא הבנתי. אם הכוונה לצום משמעותי, כפי שאמרת, אז אולי הכוונה לאיחול אותו מאחל חילוני, ולא לאיחול שמאחלים לחילוני?

7:35 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

"צום משמעותי" הוא איחול שראוי בהחלט לאחל לאדם חילוני שמחליט (מטעמיו השונים) לצום. לדתי מאמין, צום משולב בתפילה משמעותי מכח עצמו והוא אינו זקוק לקבלת איחול זה.

8:15 אחה״צ  
Blogger אהוד כתב

תודה. זה עדיין נשמע לי מוזר, אני נדמה לי שאני יורד לסוף דעתך.

8:43 אחה״צ  
Blogger kpozin כתב

אני חושד שזה ייבוא מהאיחול באנגלית "Have an easy and meaningful fast," שהוא נפוץ בקרב הרבה קהילות יהודיות בארה"ב. אך איני בטוח למה השתמשו במילה "מועיל" במקום "משמעותי" בתרגומו.

2:49 לפנה״צ  
Blogger אהוד כתב

משמעותי ומועיל הם בעלי משמעות כמעט והפוכה בהקשר זה, לפחות לטעמי. אם אכן מדובר בתרגום שאילה יש צורך להסביר מדוע משמעותי הוחלף במועיל, לא קשה להציע הסברים להבדלים התרבותיים שיכלו להביא לכך...

6:28 לפנה״צ  
Blogger kpozin כתב

אולי "מועיל" מבחינה רוחנית? צום שמועיל לצמים להתקרב לאלוהים?

7:45 לפנה״צ  
Anonymous חופשת סקי בשוויץ כתב

תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

3:47 אחה״צ  
Anonymous חופשת סקי בשוויץ כתב

אחלה פוסט.

4:22 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

כאשר נצטווינו בתורה לצום ביום כיפור נאמר "ועינתם את נפשותיכם" על כן מחד כל מי שצומו קל אינו מקיים את הציווי ומאידך לא נעים לאחל לחברינו שיסבלו ולאחל להם שיהיה להם "צום קשה" על כן נמצא פתרון ביניים, בו אנו מאחלים כי תקויים המצווה ויתכפרו חטאינו

5:50 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

"מועיל" הכוונה לכך שהצום יועיל לנו, הרי אנו צמים כדי לכפר על החטאים. מכאן, משמעות איחול זה הוא שהצום יועיל לנו בבקשת הסליחה.

5:33 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home