עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

10.3.05

חנה בבלי

אחת התופעות הלשוניות המשעשעות היא הפיכה של שמות פרטיים למושגים כלליים. "אהבה אפלטונית" למשל, אינה תיאור של חייו הפרטיים של אפלטון... דוגמאות נוספות שעולות על דעתי כעת: שמשון (לתיאור מישהו חזק), גוליית (מישהו גדול) ודון קישוט (אתם יודעים מה זה אומר, נכון?)

אחרי מספיק שנים של שימוש מושגיםכאלה מגיעים למילונים רשמיים, והופכים להיות מושגים רגילים בשפה. עד אז, הבנת המושגים הללו תלויה ברקע התרבותי-חברתי של הדוברים (האם קראו את דון קישוט כשהיו ילדים?) וברקע הלשוני שלהם, כמובן.

אני משער שעולים חדשים, למשל, מתקשים לעיתים בהבנת אזכורים לשנות החמישים בארץ, במיוחד שאלה אינם מופיעים במילונים ואינציקלופדיות.

ולאחר ההקדמה הארוכה הזו, נעבור למקרה הנוכחי. בדיון על דבריו של עובדיה יוסף ששמעתי הבוקר ברדיו, אמר אחד הדוברים ששאלת ההסתה היא שאלה חוקית ולא שאלה של חנה בבלי.

לישראלים רבים ברור למי הכוונה, אבל האם באמת כולם יודעים מי הייתה חנה בבלי?

חנה בבלי (1901-1993) פרסמה טור בעיתונות היומית על נימוסים והליכות, פרסמה ספרים בנושא והרצתה עליו בפורומים רבים. מעין Miss Manners ישראלית.

שמה הפך להיות שם דבר לעיסוק (בדרך כלל צדקני ופשטני) בנימוסים והליכות.

חיפוש בגוגל הראה שמעבר לשימוש בצפוי במושג "חנה בבלי" יש גם את אלה שמשתמשים בו כדי לחתום על talkback-ים, הודעות בפורומים וכד'. מי שלא מכיר את השם יחמיץ את הסרקזם.

עד כמה שראיתי וויקפדיה העברית לא מקדישה ערך לחנה בבלי. חבל.

3 תגובות

Anonymous אנונימי כתב

מסכים בהחלט עם הקביעה שחבל שוויקיפדיה לא הקדיש (עדיין?) ערך לחנה בבלי. חלוצה, מייבשת ביצות וסוללת כבישים, ה"כוהנת הגדולה" של הנימוסים וההליכות ניסתה (לפעמם בהצלחה) לחנך דורות שלמים של דיילים ודיילות באל-על, דיפלומטים ודיפלומטיות, מרכזנים ומרכזניות בבזק, נהגים באגד ועוד ועוד. עיריית ירושלים מצאה לנכון לקרוא רחוב על שמה (בשכונת פסגת זאב), תל-אביב (עיר מגוריה מאז שנת 1932) עדיין לא.

עפר בבלי
נכד של חנה בבלי

6:00 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

לעופר, הנכד-של
וויקי-פדיה לא החליטה שלא להקדיש לחנה בבלי ערך. צריך שמישהו מהגולשים ירצה לכתוב ערך על חנה בבלי, והיות והיא שם-דבר, אין ספק שהערך יוצג.
לכן אני מבקשך לדאוג שיהיה ערך כזה. אני עצמי לא מכירה מספיק כדי לכתוב עליה ערך. התכבד נא, הקדש לכך זמן וכתוב את הערך.
אם אתה לא דואג לזה, איך אתה מצפה שאחרים ידאגו?

מגולש שהגיע לאתר זה אחרי שעשה חיפוש בגוגל על חנה בבלי, וזה לאחר שעשה חיפוש בוויקיפדיה.
יאללה ביי

7:41 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

הנה הערך המיוחל:

חנה בבלי (1901 - 1993) - נגנית כינור בתזמורת הפילהרמונית, שנחשבה ל"כוהנת הנימוסים וההליכות של החברה הישראלית".

כתבה טורים רבים על נימוסים והליכות בעיתונים היומיים "הארץ" ו"מעריב", הייתה בעלת פינה מיוחדת ברדיו בנושאים הללו במשך שנים רבות, הרצתה בפורומים רבים וכתבה מספר ספרים בנושא. שמה הפך לשם נרדף לנימוסים, הליכות ולהתנהגות עדינה ותרבותית.



אתם מוזמנים להיכנס ולתקן.

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%A0%D7%94_%D7%91%D7%91%D7%9C%D7%99#.D7.A7.D7.99.D7.A9.D7.95.D7.A8.D7.99.D7.9D_.D7.97.D7.99.D7.A6.D7.95.D7.A0.D7.99.D7.99.D7.9D

8:55 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home