עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

5.9.08

חפירה

דיון משעשע על ביטוי הסלנג לחפור.

שימוש לדוגמה, תוכלו למצוא כאן וכאן.

מידע נוסף יתקבל בברכה: היסטוריה וכו'.

תוויות:

7 תגובות

Anonymous אנונימי כתב

אשמח לתרום שימוש סלנג אלטרנטיבי למונח, אולי אפילו המקור אליו: בעולם מסיבות הטראנס של לפני 6-7 שנים המונח "חפירות" התייחס לסטים אינטנסיביים במיוחד של תקלוט, ו"לחפור" היה התיאור לריקוד טראנס אינטנסיבי במיוחד. זה היה מונח חיובי, שמעיד על כניסה אמיתית לטראנס (במובן המקורי של המילה). יכול להיות שהוא עדיין בשימוש, אבל אני כבר לא מגיע לאירועים האלו.

11:07 לפנה״צ  
Blogger אהוד כתב

תודה דודי. שכחתי את השימוש הזה.

11:20 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

תודה על הכבוד להיות מקושר מהבלוג שלך. :-)

10:18 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

למקרא כל החפרנות והלהגנות. כבר כתוב בקוהלת: "וְיֹתֵר מֵהֵמָּה, בְּנִי הִזָּהֵר: עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה אֵין קֵץ, וְלַהַג הַרְבֵּה יְגִעַת בָּשָׂר". ומהתלמוד עצמו ניתן לראות מאמר חז"ל נפלא מבחינה לשונית, המשקף כמה לעג היה לחז"ל על הלהג ("חפרנות"). עירובין דף כ"א, ע"ב: "ולהג הרבה יגיעת בשר". אמר רב פפא בריה (בנו) דרב אחא בר אדא, משמיה (בשם) דרב אחא בר עולא: מלמד, שכל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת! (לא פחות...) מתקיף לה רבא: "מי כתיב לעג? להג כתיב! אלא, כל ההוגה בהן טועם טעם בשר". מדהים!!!

4:58 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

ראשית, תודה גדולה לחפרן האנונימי שהביא את מאמר חז"ל שלמעלה ממסכת עירובין. אירוני ומצליף כדרכם של חז"ל. לך תעז ככה היום! בריוני משמרות הצניעות כבר יחפרו אותך לחתיכות.
ולענין. "חפרן", "נברן", "קדחן", "חרשן", "שרפן", "דגרן" אלה שמות תואר מקובלים בקרב הנוער לאותם תלמידים "חנונים" שיושבים ולומדים שעות על שעות. יש לי הרגשה שתרם לכך גם הביטוי המחוספס (והיצחק רביני כל כך) "חתרן בלתי נלאה".

8:55 אחה״צ  
Blogger אהוד כתב

נדמה שיש כאן ריבוי משמעויות מעניין.

חפירה במשמעות להג, היא על פניה דבר שונה משימוש במושג לתיאור שאלות מנג'סות, בין עם שאלות אישיות או שאלות בבחינה (ראו את הדוגמאות שקישרתי).

ולעניין חפרן=חרשן. שימוש כזה מוכר לי. אבל נדמה לי שיש פער ברור בין לתאר מישהו כחפרן כזה, ובין תיאור שאלות בחינה כשאלות חופרות. הרי לא נאמר על שאלות בחינה שהן שאלות חרשניות - לכל היותר, שאלות לחרשנים.

10:12 אחה״צ  
Blogger אהוד כתב

שמעון, העונג כולו שלי...

11:16 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home