עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

10.4.05

ביטוי השבוע: הרצחת וגם ירשת

הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרַשְׁתָּ?!




מקור הביטוי הוא ספר מלכים א פרק כא. הביטוי הוא אחד מהביטויים שמקורם הסיפור המקראי, ובמקרה זה סיפור כרם נבות.

זהו אחד הפרקים הקאנוניים שמומלץ לכולם לקרוא, אבל למי שאין זמן הנה תקציר...

כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי...וַיְדַבֵּר אַחְאָב אֶל נָבוֹת לֵאמֹר תְּנָה לִּי אֶת כַּרְמְךָ וִיהִי לִי לְגַן יָרָק, כִּי הוּא קָרוֹב אֵצֶל בֵּיתִי, וְאֶתְּנָה לְךָ תַּחְתָּיו, כֶּרֶם טוֹב מִמֶּנּוּ; אִם טוֹב בְּעֵינֶיךָ, אֶתְּנָה לְךָ כֶסֶף מְחִיר זֶה.
וַיּאמֶר נָבוֹת, אֶל אַחְאָב: חָלִילָה לִּי מאדוני מִתִּתִּי אֶת נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ.

וַתִּכְתֹּב אִיזֶבֶל בַּסְּפָרִים, לֵאמֹר: קִרְאו צוֹם, וְהֹשִׁיבוּ אֶת נָבוֹת בְּרֹאשׁ הָעָם. וְהוֹשִׁיבוּ שְׁנַיִם אֲנָשִׁים בְּנֵי-בְלִיַּעַל, נֶגְדּוֹ, וִיעִדֻהוּ לֵאמֹר, בֵּרַכְתָּ אֱלֹהִים וָמֶלֶךְ; וְהוֹצִיאֻהוּ וְסִקְלֻהוּ, וְיָמֹת.

וַתֹּאמֶר אִיזֶבֶל אֶל אַחְאָב, קוּם רֵשׁ אֶת כֶּרֶם נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי אֲשֶׁר מֵאֵן לָתֶת לְךָ בְכֶסֶף--כִּי אֵין נָבוֹת חַי, כִּי מֵת.

וַיְהִי, דְּבַר אדוני אֶל אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי, לֵאמֹר. קוּם רֵד, לִקְרַאת אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל--אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן; הִנֵּה בְּכֶרֶם נָבוֹת, אֲשֶׁר יָרַד שָׁם לְרִשְׁתּוֹ. וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר, כֹּה אָמַר אדוני, הֲרָצַחְתָּ, וְגַם יָרָשְׁתָּ
וַיְהִי כִשְׁמֹעַ אַחְאָב אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וַיִּקְרַע בְּגָדָיו, וַיָּשֶׂם-שַׂק עַל בְּשָׂרוֹ, וַיָּצוֹם.

הביטוי משמש כדבר תוכחה שמשעותו: לא זו בלבד שעשית עוול, אתה מתכוון גם להינות מפירותיו?

הביטוי דומה במשמעותו לביטוי "הוסיף חטא על פשע" אולם משמעותו חדה וחריפה יותר, הן בגלל ההתייחסות המפורשת ל"רצח" והן בגלל האזכור המשתמע של הסיפור המקראי.

;

3 תגובות

Anonymous אנונימי כתב

בס"ד
אתר מעולה, פירוש טוב,אבל למה אין דוגמאות? זה היה מוסיף מאד..

11:55 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

בס"ד
למה אין פירוש לזה פירוש לפיתגמים בישביל מה נכנסים לזה בשביל לראות את הפירוש ופה אין פירוש למה ? יש רק את הפרק .

9:27 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

לדעתי, פירוש הביטוי לא כ"כ פשוט/פשטני
ו"קל" כמוצע-כי אם, יתרה מזאת! פירושו, לדעתי, מעיד יותר על הרעיון ש: לא ניתן לטעון לקבלת כל טובת-הנאה ב"ירושה" לאחר ביצוע פשע (כדוגמת רצח, כאן). כלומר: אחאב לא יכול לטעון, ש"ירש" את כרם נבות לאחר, שאיזבל, שותפתו, רצחה את נבות בכדי לטעון ל"ירןשה" (או: לטעון "לקבלה בירושה" של המושא (הכרם) הנחמד, אשר עבורו/בגללו בוצע הפשע!

1:12 אחה״צ  

פרסום תגובה

<< Home