עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

6.6.04

ביטוי השבוע: אני ואפסי עוד

אני ואפסי עוד


ומביטויים שעניינם צניעות עברנו לביטוי שעניינו יהירות.

מקור הביטוי הוא ישעיהו פרק מז פסוק ח: ועתה שמעי זאת עדינה, היושבת לבטח, האמרה בלבבה אני ואפסי עוד, לא אשב אלמנה ולא אדע שכול.

הפסוק תוקף את בבל על יהירותה. בבל בטוחה שלנצח יעמוד חוסן, מלכה לא יהרג ("לא אשב אלמנה") ועמה לא יגלה. בטחונה שאינו יודע גבולות של בבל מתואר על-ידי ההשוואתה לגברת יהירה האומרת "אין עוד מלבדי!" או בלשון הפסוק "אני ואפסי עוד".

9 תגובות

Anonymous אנונימי כתב

עוד ביטוי מעניין
"גם כשהשמש מכה בעוז השיבולים יבשילו לאיטם"

12:45 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

השיבולים מבשילות ל א י ט ן ולא לאיטם. ועוד באתר עברית ???!!!

10:18 לפנה״צ  
Anonymous פרגולות כתב

משמעות הביטוי אכן יהירות כלומר אדם החושב שאין איש מלבדו ולא רואה איש מלבדו, תזכורת לנושא מופיע גם בצפניה "זֹאת הָעִיר הָעַלִּיזָה הַיּוֹשֶׁבֶת לָבֶטַח, הָאֹמְרָה בִּלְבָבָהּ אֲנִי וְאַפְסִי עוֹד"
ועל זה נאמר "אל יתהלל חוגר כמפתח".

12:55 לפנה״צ  
Blogger ahronovich כתב

"האפסי" עדיין לא ברור לי, נא להרחיב.

10:35 אחה״צ  
Blogger דיקור סיני כתב

הביטוי מופיע גם בישעיהו (מז ח). המשמעות היא כנראה - אין עוד מלבדי. ...

9:32 לפנה״צ  
Anonymous מתנה כתב

המילה אפס היא מילה בעל משמעותית עוצמתית בתנ"ך לכלום, למשהו שהיה ונגמר.לדוגמא:
הָבָה לָּנוּ לֶחֶם וְלָמָּה נָמוּת נֶגְדֶּךָ כִּי אָפֵס כָּסֶף. (בראשית מז טו)
כִּי אָפֵס עָרִיץ וְכָלָה לֵץ וְנִכְרְתוּ כָּל שֹׁקְדֵי אָֽוֶן. (ישעיהו כט כ)

9:57 לפנה״צ  
Blogger sigal כתב

אני מסכימה עברית שפה מאוד כשה, אני 17 שנים בארץ ועדיין לא יודעת לכתוב בלי שגיות, אני כול הזמן בודקת עם גוגל תירגום
טיסות

9:42 אחה״צ  
Blogger עוף גוזל כתב

כן עברית מאוד כשה
טיסות

9:40 אחה״צ  
Blogger Unknown כתב

בשפת רחוב "על ה... שלי כולם".

7:24 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home