עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

8.9.05

שפת התנתקות

מהלך פינוי רצועת עזה, שזכה לכינוי ההתנתקות, יצר סביבו ביטויים והתנהגויות לשוניות, ככל מהלך ציבורי משמעותי. עוד יעבור זמן עד שמכלול הסוגיות הלשוניות הכרוכות בהתנתקות יחקר, אולם חשבתי שכדאי שננצל את האתר הזה בכדי לרכז את התופעות שנתקלנו בהן. להלן כמה תופעות שחשבתי שכדאי להזכיר, ואשמח אם תנצלו את איזור התגובות בכדי להוסיף תיעוד לאירועים לשוניים בעלי עניין.

האבחנה הראשונה נוגעת, כצפוי, למונח התנתקות עצמו. הבחירה במילה התנתקות לתיאור המהלך היא ככל הנראה (לפי הדיווחים בעיתונות) בחירה מודעת ביותר, של אנשי יחסי ציבור, שמטרתה למסגר את הדיון (עוד דוגמה למסגור, וראו דיון כאן בהקשר של ארה"ב), וליצור קונוטאציות חיוביות (שהרי "עזה" נתפסה כמקום שלילי ביותר - ולראיה ביטוי כמו "לך לעזה..", למשל - ומכאן שלהתנתק ממנה הוא מהלך חיובי). ניתן היה לבחור, כפי שעשו מתנגדי המהלך, מושגים בעלי קונוטאציות הפוכות ("גירוש", "נסיגה") או במילים בעלות מטען רגשי חלש יותר ("פינוי", וכד'). ההצלחה הלשונית הגדולה של המבצע היה השימוש הכמעט בלעדי במונח המגמתי "התנתקות".

ביטויים נוספים שזכו לפופולאריות: עוצרים רגע - חושבים מחדש; רגישות ונחישות; היה לא תהיה; יהודי לא מגרש יהודי.

תופעה נוספת הייתה החשיפה הבלתי רגילה של הציבור הרחב להגיה אשכנזית (מלעילית), שהופיעה בשירים אותם שרו מתנגדי ההתנתקות באסיפותיהם.

מושג ששמעתי שמזכירים אותו כמושג שהשתמשו בו, אך לא נתקלתי בו בעצמי הוא כתב מולבן.

המושגים אלימות, סירוב פקודה, ודמוקרטיה היוו שדה סמנטי נוסף בו נעשה שימוש רב. מובן שמושגים אלה הינם מושגים מורכבים, ולכן משמשים אמצעי נוח לצורך מניפולציה של דעת קהל (משני הכיוונים בוויכוח, כמובן).

כדאי בהזדמנות זו להזכיר שהמגזין "העין השביעית" הקדיש את גליון 53, ל-מילים מפוצצות: השיח התקשורתי על ההתנתקות.

אתם מוזמנים להשתמש באיזור התגובות בכדי לתעד תופעות לשוניות נוספות הקשורות למהלך ההתנקות. הבהרה חשובה: אין הכוונה לפתוח כאן דיון פוליטי, ותגובות שלא יהיו קשורות להיבטים לשוניים או שיהיו מתלהמות מדי לטעמי ימחקו!

תוספת: שכחתי להזכיר את ההתלהבות החדשה סביב המילה אתרוג. השימוש במילה הוא לציון משהו שיש לשמור עליו מכל משמר. כך למשל: העיתונאים מתייחסים לראש הממשלה כאל אתרוג. דהיינו, העיתונאים מגנים על ראש הממשלה באופן מופרז. אני סקרן לדעת מי התחיל עם השימוש הזה סביב אירועי ההתנתקות.

5 תגובות

Anonymous אנונימי כתב

אם אני לא טועה זה היה נחום ברנע באחד מטוריו

7:25 אחה״צ  
Blogger אהוד כתב

תודה!

1:14 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

תיקון טעות- אמנון אברמוביץ' אמר זאת בכנס תקשורת.

http://www.idi.org.il/hebrew/seventheye/article.asp?id=2494

7:26 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

וכמובן המילה גירוש, המתארת בצורה המדוייקת ביותר את הפשע שנעשה, כאשר שחורי המדים גירשו באכזריות גברים נשים וטף שלא פשעו מביתם. לא נשכח.

11:18 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

אי אפשר להאמין לאמנון אברמוביץ הוא פרשן עם אגנדה ברורה

12:23 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home