עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

5.2.05

קישון

כנראה שצריך להזכיר את אפרים קישון השבוע, והרוב אפילו מרגישים צורך לציין את תרומתו הרבה לשפה העברית (הוא המציא את המילה "לגמוז", ממש בן-יהודה...)

אני לא חסיד גדול של האיש, וחושב שאותם סרטים שנשארו בתודעה נשארו שם בעיקר בזכות שייקה אופיר, אבל מפאת "אחרי מות קדושים אמור" החלטתי לא לכתוב ביקורת על קישון. לפחות לא כעת.

במקום, תוכלו לקרוא מאמר מאוד אוהד ולא אובייקטיבי בוויקיפדיה.

למרות שאת קישון לא הערצתי במיוחד, אני חסיד גדול של סאטירה ושל פיליטונים. ולכן אני חושב שמתאים לכבוד הליכתו של קישון להפנות למאמר של דוד פרישמן על הפיליטונים של תיאודור הרצל. פרישמן מסביר את גדולתו של פילוטוניסט טוב,

אין הנפשות הכבֵדות האלה מסוגלות כלל להבין, כי אותה הקלוּת, שהפיליטוניסטן מצטַיֵּן בה, טינה סוף-סוף אלא למראית-עין בלבד, וכי באמת הוא דָן לפנינו על הענינים היותר גבוהים ויותר עמוקים, ורק שיש לו אותה הסגֻלה הנפלאה לדַבּר אלינו על כל אלה באותה הלשון הקלה ובאותו הסדור הברור, עד שהוא מובן אפילו לקורא מן השוק. ולא עוד, אלא שבמקומות אשר לא יגיע אליהם החוקר לעולם, מפני עמקותם היתֵרה, אליהם יגיע הפיליטוֹניסטן לפעמים בכח-השירה שלו. הפיליטוֹניסטן, בצורתו היותר נעלה, הוא, קודם-לכּל, משורר. הפיליטון המודֶרני הוא רק צורה חדשה של שיר. ובכל-זה באים אותם האנשים עם פזמונם ואומרים לנו: „רק” פיליטוניסטן!

2 תגובות

Anonymous אנונימי כתב

אהוד, ויקיפדיה היא אנציקלופדיה חופשית ופתוחה. אם אתה סבור שהערך לא אובייקטיווי או לא מדויק, כל מה שאתה צריך לעשות זה ללחוץ על כפתור עריכה ולתקן או להוסיף כאוות נפשך. אל תחשוש, אם אחרים יחלקו עליך הם ישנו את הערך שוב - והתוצאה של כל העריכות תהיה טובה יותר.

אני מזמין אותך גם לכתוב ערכים חדשים בוויקיפדיה. אני בטוח שתוכל לתרום שם הרבה (זהירות: זה ממכר).

ויקיפד אנונימי

8:16 לפנה״צ  
Blogger אהוד כתב

וויקפדיה היא/הוא פרויקט נפלא, ואני מכיר ותומך בו זמן רב. אני מקשר רבות לשם, מסיבה זו ממש.

אבל, לצערי, אני חושב שהוויקפדיה העברית לא עומדת ברף שמציבה הגרסא האנגלית. הערך שהפניתי אליו לא צריך להפריע *לי* הוא צריך להפריע לכל מי שרואה את עצמו כוויקפד ומאמין ברעיון הנייטרליות של הוויקיפדיה.

אישית, לא התאוששתי עדיין מהסיפור שהיה עם בערך על אמנון ז'קונט ונעילת העמוד לעדכון, בטיעונים שונים ומשונים.

אולי פעם יהיה לי מספיק זמן לכתוב מאמר על הפרשה ההיא, והטיעונים שעלו בעמוד השיחה של הערך.

10:52 לפנה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home