למלא או למלאות?
יש לומר למלֵא, כמו לקנא ולוודא.
ראובן סיוון בלקסיקון דביר לשיפור הלשון מזכיר לנו שצורה זו היא לפי הלשון המקראית ואילו בספרות התלמודית נמצא גם למלאוֹת וכדומה, ולכן קובע שאין לתקן את האומרים למלאות במקום למלא.
איננו מסכים עם המלצה זו, בעיקר משום שבקרב דוברי העברית היום מקובלת הצורה למלא כצורה הנכונה, ושימוש ב-למלאות נחשב לעילג. אם אינך מומחה לתורת הלשון, ואינך רוצה להיחשב לעילג, רצוי לבחור בצורה הנפוצה יותר.
בנוסף כדאי להזכיר שהצורה למלא מזכירה לנו שהשורש מסתיים באלף ולא בהא. הבחנה זו חשובה לשאר ההטיות ולראיה ההבדל בין המילים וידוי (מהמילה וִדָה, לְוַדּוֹת) ו-וידוא (מהמילה וִדֵא, לְוַדֵא) [הל' שוואית בשני המקרים, למרות שלא תמיד זה נראה כך בדפדפן].
ראובן סיוון בלקסיקון דביר לשיפור הלשון מזכיר לנו שצורה זו היא לפי הלשון המקראית ואילו בספרות התלמודית נמצא גם למלאוֹת וכדומה, ולכן קובע שאין לתקן את האומרים למלאות במקום למלא.
איננו מסכים עם המלצה זו, בעיקר משום שבקרב דוברי העברית היום מקובלת הצורה למלא כצורה הנכונה, ושימוש ב-למלאות נחשב לעילג. אם אינך מומחה לתורת הלשון, ואינך רוצה להיחשב לעילג, רצוי לבחור בצורה הנפוצה יותר.
בנוסף כדאי להזכיר שהצורה למלא מזכירה לנו שהשורש מסתיים באלף ולא בהא. הבחנה זו חשובה לשאר ההטיות ולראיה ההבדל בין המילים וידוי (מהמילה וִדָה, לְוַדּוֹת) ו-וידוא (מהמילה וִדֵא, לְוַדֵא) [הל' שוואית בשני המקרים, למרות שלא תמיד זה נראה כך בדפדפן].
5 תגובות
ובחרושת אבן למלאות ובחרושת עץ...
שמות ל"א,ה
שלום אהוד
המילה למלאות מופיעה במקרא מספר פעמים
וגם אם אנשים חושבים שזו טעות - שיחשבו
הרי המקרא הוא המקור הכי בסיסי לשפה העברית
מסכים לגמרי עם דבריו של אברהם.
יותר הגיוני לומר שהמילה היא יוצאת דופן בגזרת נל״א מאשר לומר שבמקור השפה העברית יש טעות. הטענה שלא הייתה אבחנה בין הגזרות היא אבסורדית שהרי זה המקור ללמידתן.
אגב, ע״פ המסורת היהודית חמשת חומשי התורה הוכתבו למשה מפיו של האל מילה במילה.
עם נסיון בירור שלי נראה כי למלא הינו דבר שאח"כ מתרוקן ולמלאות זה דבר שנשאר תמיד כמו בחרושת אבן למלאות וכן כולם יסכימו על במלאות מספר שנים...
המילה ודאי אינה קיימת בעברית. המילה מופיעה כשאחד הצדדים טוען טענותיו בפני השופט, ואומר בסוף ודי. עד כאן הרציתי טענותי
הוסף רשומת תגובה
<< Home