עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

25.8.04

לטיול יצאנו...

את התחלת השבוע ביליתי בנופש בצפון, וכדי שלא תרגישו מקופחים החלטתי לפצות אתכם בכמה מילים שנזכרתי בהן במהלך הטיול...

ממגורה היא אסם גדול לאחסון תבואות. מקור המילה גור או אגר (מאגר; מאג'ור בערבית). בארץ כאשר אומרים ממגורה חושבים מיד על ממגורות 'דגון' בכניסה לחיפה. אם זה היה ביובלוג הייתי מספר על הציפורים הרבות שהתמקמו סביב הממגורה, אבל היות שבמילים עסקינן, נעבור למילה הבאה.

את הלילות העברתי בקיבוץ לוחמי הגטאות. בכניסה לקיבוץ יש שלט שמפנה לאטלייה של אדריכל זה או אחר. המילה מצרפתית כמובן: atelier, סטודיו או חדר עבודה של אמן.

בדרכנו לבריכה עברנו ליד חלקה קטנה בה אחד החברים עשה חייל בגידול ירקות: היו שם שיחי עגבניות שרי, חצילים, ואפילו כמה דלעות עצומות מימדים. כיצד קוראים למקום בו מגדלים דלועים? המילה בה הייתי בוחר בדרך כלל היא מִקְשָׁה שמשמעותה שדה של אבטחיח, מלונים או קישואים (מקור המילה כנראה מהמילה "קישוא"). מסתבר שיש מילה אזוטרית עוד יותר, מִדְלָעָה, שמשמעותה שדה דלועים. ככתוב: "כל זמן שבני-אדם חורשים לטע במקשאות ומדלעות" (שביעית ב א).

אי-אפשר לטייל באזור בו היינו מבלי לבקר בראש הנקרה. נקרה היא שקע או נקיק בסלע, grotto. "לבוא בנקרות הצורים ובסעיפי הסלעים" (ישעיהו ב כא). מאותו השורש גם לנקר (לעשות חור בעזרת דבר חד), וכמובן - הנַקָר, אותה ציפור איקונית זכורה לטוב.

בדרך חזרה עברנו בחנות הספרים של איתמר במושב צרופה. בכל האיזור עוסקים בגידול בננות, ובמהלך השיטוט במושב עברנו ליד שלט שפרסם שירותי הבחלה. אין הכוונה לשירות גרימת בחילה, למרות שגם זו משמעות אפשרית של המילה הבחלה. הבחלה היא תהליך של הבשלה מלאכותית מזורזת של פירות שנקטפו. מקובל לעשות הבחלה לבננות בעזרת גז אטילן. פרטים מדעיים יותר תוכלו למצוא כאן.
מקור המילה הבחלה? הבחלה הוא מצב הפרי קרוב לסיום הבשלתו. מקור המושג במילה בֹּחַל המשמשת לציון השלב השני בתהליך ההבשלה של פרי התאנה. השלבים נקראים "פגה, בוחל וצֶמֶל" (נידה ה ז). מעניין לציין שבהשאלה משמשת המילה בוחל לתיאור ראשית תקופת ההתבגרות אצל אישה: "בוחל - אלו ימי נעוריה" (נידה ה ז). איש לא יודע זאת, כך שלא הייתי ממליץ להשתמש במילה הזו בחיי היום-יום, בייחוד לאור דמיונה למילה בחילה.


1 תגובות

Anonymous אנונימי כתב

הגעתי לכאן במקרה... פשוט נהדר..[למדתי את המילים האלו לפסיכומטרי וזה יותר מובן כשיודעים מהיכן באה כל מילה..]
אבוא לעיתים תכפות ... כל הכבוד על העבודה..
=]

2:05 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home