עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

15.8.06

שירות לציבור

הנה שתי שאלות שהגיעו אלי לאחרונה במייל. אולי מישהו מכם יהיה מעוניין לענות באיזור התגובות.

שאלה 1:

"אני מעוניין ללמוד את השפה הארמית . האם תוכלו להדריך אותי כיצד ניתן לעשות זאת בבית , באופן עצמאי , בבית ? האם קיימים ספרי לימוד בנושא ?"

שאלה 2:

"אני מנהל איזה תחקיר קטן המנסה לברר כיצד הוגים את שמו של הרב צבי פרץ חיות. האמת היא שרק השם חיות הוא הבעייתי..."

לא ברור לי אם השאלה היא איך צריך להגות את השם, או איך בפועל אנשים הוגים אותו.

אני מקווה לחזור לפעילות מלאה בקרוב...

4 תגובות

Blogger SH כתב

1. השאלה איזו ארמית. יש ארמית מקראית, ארמית של אונקלוס, ארמית של התלמוד הירושלמי והמדרשים, ארמית של התלמוד הבבלי, ועוד כמה ניבים שפחות יעניינו את היהודי הממוצע. השאלה היא גם מה הידע הבלשני ההתחלתי ולאיזה ידע ברצונו להגיע. קיצר, שיפנה אליי דרך הבלוג שלי :)

2. בעברית Chayut
באנגלית Chajes.
אם הוא רוצה אסמכתא, שיחפש רחוב חיות במפה וייגש לשלט, בתקווה שהוא מנוקד נכון...

12:32 לפנה״צ  
Blogger אהוד כתב

1. סחתיין על הפרסומת העצמית! זה כמובן לגמרי לגיטימי, בייחוד שאני נמצא בבלוגרול שלך, ואילו אני לא מצאתי עד היום זמן להעלות בלוגרול משל עצמי. אבל בכל זאת אם תוכל לתת איזה כיוון ראשוני כללי אני חושב שאנשים ישמחו. יש מקורות כאלה, ונדמה לי שאפילו פרסמתי כמה לינקים כאלה בעבר. ברור שהם די בסיסיים ולא ממש מועילים למי שמעוניין בהבנה בלשנית.

2. תשובתי אכן הייתה "בשורוק". נדמה לי שהוא גר ברח' חיות, כך שלגשת לשלט הוא בטח כבר ניגש...

12:46 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

יש גם ארמית חדשה המדוברת היום, כמה ניבים יהודיים וכמה ניבים נוצריים.

גם אני מכיר חיות בשורוק.

8:46 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

כן, אני גר ברחוב וזה גם מה שעורר את השאלה, שבאה מתוך עניין אישי. אין לי ידע בלשני התחלתי למעט השכלה תיכונית וחינוך למודעות השפה מהבית בו גדלתי.
בשלטי הרחוב המנוקדים (מהסוג הישן, בן כמה עשורים) כתוב רח' פרופ' צ.פ. חיות, עם חולם. באנגלית Chayot.
אבא שלי הירושלמי אומר צריך שורוק בגלל התחביר (או הרעיון) החיובי. כשענה לי אהוד לשאלתי מהמייל ששלחתי הוא הבחין בין שתי שאלות: הראשונה, זו ששאלתי "כיצד הוגים" והשניה שהעלה אהוד "כיצד הוגים אנשים".
שאלות טובות.
דוגמה מצוינת לשתי השאלות, עם שתי תשובות ברורות מתקיימת בחוב שפינוזה.
אני אורח פה אז... תודה.

7:20 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home