עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

22.1.05

איך להרוג סלנג

הדרך המהירה ביותר הידועה למדע כדי להרוג סלנג היא להשתמש בו בפרסומות בטלוויזיה. החן שיש לביטוי עממי, צעיר ורענן, נעלם כאשר מפרסמים מנסים ביודעין להשתמש בו בלי טיפה חוש ריח לשוני ואוזן טובה לדיאלקטים השונים בשפה.

כך היה בזמנו עם הכינוי "אחותי!" (על משקל "אחי!") ותהליך דומה עובר על צורת השימוש במילה "סוף!" שנגזרה מהביטוי "סוף הדרך!" ומשמשת כקריאת התפעלות. ג. יפית שצווחת "סוף!" בפרסומת מעצבנת בטלוויזיה מבטיחה שכל מי שמכבד את עצמו ולא רוצה להישמע נלעג ימנע משימוש במילה "סוף" כשירצה להביע התפעלות.

מילים וביטויים שעוברים תהליך כזה זוכים לפעמים להיכנס לרמת "המטא" של ההומור הלשוני, כאשר דוברים בעלי חוש לשוני מפותח משתמשים בהם עם התייחסות אירונית לפרסומת ולשימוש הנפוץ מדי בביטוי הלכאורה "מחתרתי". למשל, אם אמצא את עצמי במפגש בו יוגשו עוגיות, יתכן שכאשר הן יגמרו אכריז "סוף!" בקול גדול וצווחני.

מיעוט קטן של המפרסמים יודעים לעשות שימוש בהומור לשוני כזה, והפרסומות שלהם קצת יותר מעניינות לאוזן. כך למשל הפרסומות של ESC של פלאפון (אסקייפ).

ג. יפית היא ללא ספק לא אחת מהם.