עברית שפה קשה

עברית, בדגש קל על עברית מדוברת בת זמננו

24.10.04

ביטוי השבוע: אם אין אני לי, מי לי?

אם אין אני לי, מי לי?


מקור הביטוי פרקי אבות א יד.

הביטוי מדבר בשבח ההסתייעות העצמית, ועל כך שאדם צריך לסמוך על עצמו ועל יכולתיו, אולם קשת המשמעויות של הביטוי רחבה יותר ולעיתים קרובות מגיעה עד כדי שימוש ציני, רוצה לומר: "אין על מי לסמוך".

הנוגדן לציניות זו נמצא בהמשך הפסוק, וכשאני לעצמי, מה אני, מילים הבאות לומר שאדם יכול לפעול וליצור אך ורק במסגרת של חברה וקהילה.

הפסוק מסתיים במילים ואם לא עכשיו, אימתיי שהפכו להיות ביטוי העומד בזכות עצמו. ההגיה המקובלת: הטעמת ההברה הראשונה במילה 'עכשיו'.

ניתן להשמתמש בכל אחד מחלקי הפסוק בנפרד, וגם בצירופים המצטברים, "אם אין אני לי, מי לי; וכשאני לעצמי מה אני; ואם לא עכשיו אימתיי".

מעניין לעניין באותו העניין: בשבח ההסתייעות העצמית, כדאי להזכיר את מסתו המפורסמת של ראלף וולדו אמרסון Self-Reliance. המסה נטועה עמוק במורשת הנוצרית האמריקאית, ומעניין לחזור אליה על רקע הביטוי מפרקי אבות. אמרסון היה מההוגים המרכזיים שיצרו את האתוס האמריקאי, ומסה זו מייצגת פן מרכזי בהגותו.

ביטוי לועזי הבא לומר שאדם יכול לפעול רק במסגרת של קהילה וחברה הוא It Takes a Whole Village to Raise a Child (ובקיצור בד"כ פשוט, It takes a village). הביטוי זכה לפרסום רב לאחר שהילרי קלינטון השתמשה בו, אולם יש ספק רב האם מדובר באמת בביטוי ממקור אפריקאי כפי שרבים חושבים.

9 תגובות

Anonymous אנונימי כתב

רק הערה קטנה, אבות פרק א' פסוק י"ג ולא י"ד

4:22 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

שטויות. תוכיח שזה הפירוש.

9:59 אחה״צ  
Anonymous נ.ה. כתב

לאנונימי שכתב "שטויות. תוכיח שזה הפירוש", הרי זו לא רק הערה בלתי הולמת אלא שהיא גם איוולתית. אם יש לך פירוש טוב יותר -- כדאי שתכניס אותו, ואל תכתוב את השטות "שטויות".

11:25 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

אם אני לא אדאג לעצמי – מי יעשה זאת במקומי? אבל כשאני דואג רק לעצמי ולא לטובת אחרים – מה עֶרְכִּי? ואם איני עושה את חובתי עכשיו – מתי אעשה אותה? (אין לדחות דברים.)

3:15 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

"אם אין אני לי מי לי ?

וכשאני לעצמי מה אני ?

ואם לא עכשיו אימתי? " (הלל הזקן).



במשפט עמוק זה של הלל הזקן גלומה פילוספיית חיים שלמה במטרה ללמדנו כיצד יש לחיות את חיינו . המשפט עצמו בנוי משלוש שאלות כשהאחת מובילה אל האחרת .



השאלה הראשונה: " אם אין אני לי מי לי ? "

כלומר אם אני לא אתקן את עצמי , ואת מידותי ואשפר את עצמי להיות אדם טוב יותר המקרין על סביבת חייו בדרכו להגשמת יעודו בעולם , מי יעשה זאת עבורי ?......... הן זה תפקידי שלא לומר מחויבותי ?.



בקלות ניתן להבין משפט זה ברוח הזמן אם אני לא אדאג לעצמי אף אחד לא ידאג לי ומכאן קצרה הדרך למצב בו " איש איש לעצמו ואיש איש לביתו, ואין ערבות הדדית ואחריות חברתית. והרי לכך בטוח לא התכוון הלל הזקן שהרי "כל ישראל ערבים זה לזה."

ובכל זאת ניתן לתרץ ולומר שמשום שחובתי לעצמי להשתפר ולהתקדם, שיפור מידות והתקדמות להגשמת היעוד . אין חובה אמיתית על אף אדם גם לא לקרוב אלי ביותר לעשות את תפקידי, ואם אדם עוזר לי אז טוב אעשה שאוקיר לו תודה ואם הוא לא עוזר לי, אז אין לי מה לכעוס או להיות מתוסכל שהרי או לא חייב לי כלום .





השאלה השניה " וכשאני לעצמי מה אני ? "

כלומר כשאני נמצא ב "ד" אמות , לבד מכונס בחדרי מול המראה ללא הסחות וללא אנשים,שארצה להרשים או למצוא חן בעינהם. אלא פשוט לבד עם עצמי . ואז מה אני שווה באמת ? כלומר הבט במראה הייה ישר עם עצמך ותאמר לעצמך את האמת.

במה אני לא בסדר? מה לא עשיתי טוב? היכן עלי להשתפר ? האם האגו מניע אותי ?

מה חשוב באמת ? וכ''ו .

לאחר שאני מתעמת עם נבכי נפשי ויודע את התשובות ונחשף לאמת הפנימית שלי מגיעה השאלה השלישית.



השאלה השלישית "ואם לא עכשיו אימתי? "

אם עכשיו לא אעשה מעשה אמיתי הכרחי לשיפור ולהתקדמות אז מתי ?

אנשים לצערנו מעבירים חיים שלמים בידיעה מה יש לעשות אך דוחים זאת באמתלה שהזמן לא מתאים . האם בכלל קיים מושג כזה זמן לא מתאים

" אין זמן טוב לעשות מעשה טוב " .



ולסיכום:

ראשית דע שיש לך יעוד בעולם הזה שעליך להגשימו תוך שיפור מידותיך ,זו חובתך כלפי עצמך זו המשימה הפרטית שלך אף אחד לא חייב לעזור לך במילויה וברור כי הזמן שניתן לך להגשמתה מוגבל ולעיתים לצערנו מוגבל ביותר , ועל כן יש להתחיל עכשיו.......

3:17 אחה״צ  
Anonymous אנונימי כתב

אם אין אני לי, מי לי
מסכת אבות א', י"ד

לעומת המגמה המקובלת לחפש תמיד בחוץ את האחראי למחדל ואת האשם בכישלון, מפנה היהדות את מבטה פנימה. האדם עצמו הוא הנושא באחריות לגבי מאורעות שונים המתרחשים בחייו.
מבט זה מהווה גם פתח תקווה לעתיד. בהתאם לקו זה בכוחו של האדם לשנות את עתידו, לשפר את דרכיו ולקוות לזמנים טובים יותר. ויותר מכך, האדם עצמו הוא היחיד המסוגל להביא לשינוי זה. "אין אני לי – מי לי?" ללא מאמץ עצמי, ללא ניסיון לשיפור אישי – רחוקה הישועה. לעומת זאת, עבודת האדם לשיפור מידותיו ותיקון טעויות ומחדלים הם המקרבים את הפתרון ונוסכים תקווה לגבי העתיד.

3:19 אחה״צ  
Blogger Omer Vakninעומר וקנין כתב

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

11:37 לפנה״צ  
Anonymous גיא כתב

הדברים האמורים נכתבו בצורה
יפה וברורה, תודה שאתה מחזק
את כולנו- ישר כוח
בעזרת השם כל אחד יקבל על עצמו אחריות לתקן את עצמו והקב"ה יעזור,
הבא להיטהר מסיעים לו.

2:50 לפנה״צ  
Blogger רועי כתב

אין על היהדות. ושום כומר נוצרי לא יבוא ויגיד לי שהם המציאו את האמרה הזו זה מתוך מסכת אבות ײאחחם אין אני לי מי לי וכשאני לעצמי מי אני ײ אבות א'-יד'
כלומר צריך לעזור לעצמך קודם ולקחת את עצמך בידיים ואז לסמוך על החברה

11:38 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home